close
2020-10-30 10:45 AM

חברת DAFO גאה להציג מערכת מדגם Li-IonFire™ להגדלת בטיחות

בשנים  האחרונות אנו עדים למעבר מהיר של תעשיית הרכב העולמית לשימוש בדלק חלופי המגיע ממקורות אנרגיה מתחדשים, הביקוש הגדול לכלי רכב חשמליים (EV) וכלי רכב היברידיים .(HEV)

לאור העובדה כי הידע הנמצא כיום בידנו – בכל הקשור לסיכון הגבוה להתהוות דליקות בסוג כזה של כלי רכב אשר בהם מותקנים מקורות אנרגיה גדולים במיוחד, כלי רכב מהסוג הזה הנושאים בתוכם סוללות מסוג ליתיום (Li-ion) האוצרות בתוכן אנרגיה רבת עוצמה, בעת אירוע של תקלה בתוך הסוללה עלולה התקלה להוביל לתוצאות הרות אסון כגון דליקה, פיצוץ ושחרור גזים רעילים – חברת DAFO בשיתוף עם יוזמת האחוד האירופאי ) initiative (EU פיתחה ובנתה מערכת הגנה מפני אש אשר מתמודדת עם סיכונים אלה בצורה יעילה ובטוחה.

מערכות כיבוי אש לכלי רכב קיימות בשוק כבר עשרות שנים והן נמצאות בשימוש נרחב על פני מגוון רחב של כלי רכב, כגון ציוד מכני הנדסי, תעשייה, אוטובוסים ועוד.
עם זאת, מערכות אלו תוכננו, נבחנו ונבדקות ליעילותן על כלי רכב עם מנועי בעירה פנימיים. כל התקנים הקיימים בעולם לבדיקת יעילותם מתוכננים לבחינת מערכות לכיבוי אש לסוג כזה של מנועים.

צמיחת ענף הרכב החשמלי וההיברידי האיץ את הביקוש לפיתוח טכנולוגיה חדשה למערכת כיבוי אש.

“עם הגידול המואץ של כלי רכב חשמליים וכלי רכב היברידיים בתחבורה הציבורית, האתגרים  החדשים העומדים בפנינו בכל הקשור לסיכוני אש, הינם שונים מהותית מכל מה שהכרנו עד היום,” אומר אנדרס גוליקסון, מנהל מחלקת מחקר ופיתוח של חברת Vehicle Dafo והמנהל של קבוצת המחקר האירופאית
). W Early Battery Ion Lithium e-vehicle (Automated Li-IonFire EU-funded

Warning and Fire Suppression System project

סוללות ליתיום  מסוג – Li-ion , עלולות לעלות באש באופן מיידי ודרמטי כאשר יש כשל בתפקודן , העלול לנבוע מאחת מהסיבות הבאות: קצר חשמלי , טעינת יתר., טמפרטורות גבוהות, נזק מכני וחימום יתר, הדבר עלול לגרום לשחרור מהיר של חום גבוה ולשחרור אלקטרוליט דליק, בנוסף להתהוות חום גבוה, דליקה ואף פיצוץ בעת אירוע מהסוג הזה ישנם גם הרבה גזים רעילים המשתחררים בו זמנית, עובדה המקשה על תהליך כיבוי האש.

פתרון כולל להפחתת סיכוני אש

פרויקט משותף, אשר כולל את חברת Protection Fire Vehicle Dafo ואת מכון המחקר השבדי ,RISE בחן מספר טכנולוגיות לגילוי מוקדם ככל האפשר לכשלים בתוך סוללות הליתיום תוך נקיטת פעולות מיידיות ע”מ לעצור, או לעכב את הסיכון המתהווה.

השותפים לפרויקט חקרו ולמדו מקרים שונים של התהוות אש בסוללות הליתיום כולל בחינה של התהוות אש עקב טעינה מוגברת של הסוללה, ערכו מחקר על אופן הפינוי והטיפול בסוללות לאחר התרסקות. כמו כן הם בדקו וחקרו איזו ממערכת הכיבוי הקיימת היום בשוק כיבוי האש בתאי מנוע יכולה לכבות אש בכלי רכב המונעים חשמלית ומאובזרים בסוללות ליתיום מסוג Li-ion ואיך צריך יהיה לתכנן ולהתאימם לסוג כזה של דליקה.

באמצעות ביצוע ניסויים נרחבים, צוות המחקר הבין כיצד הדליקה מתהווה. כמו כן הצוות בדק כיצד ניתן לבצע גילוי מוקדם של התהוות הדליקה, תוך כדי ניסיון להבין באם הפעלת מערכת כיבוי האש בשלב מוקדם כל כך, תצליח להביא את הסוללה למצב בטוח שבו ניתן יהיה לשלוט באש ולטפל בסוללה בבטחה.

בנוסף, הניסויים הראו שגם אם מערכת הכיבוי מופעלת באיחור מה, עדיין ישנה אפשרות לעכב את התהליך שבו הסוללה מגיעה לשלב הקריטי שלה. כלומר, שיש סיכוי גדול מאוד לפינוי הנוסעים בבטחה.

באמצעות מערכת מותאמת לגילוי התהוות דליקה כבר בשלב המוקדם ביותר שלה בסוללות ליתיום ובשילוב הפעלת מערכת כיבוי – ניתן לשלוט,  לעכב ו/ או לעצור את תהליך הבעירה ולפעמים אף לכבות את הדליקה.

פתרון משולב לגילוי מוקדם של התהוות אש, מערכת קירור וכיבוי אש.

צוות הפרויקט הצליח לפתח מערכת ברמה גבוהה ביותר למיגון כלי רכב חשמליים והיברידיים. המערכת החדשה מצוידת במערכת גילוי אש והתראה מהירה במיוחד תוך קירור נקודתי של הסוללה למניעת  התפתחות חום גבוה ובו זמנית תיחום  האירוע  ועד לכיבוי האש.

 

המערכת הוצגה רישמית בשנת 2019 ומייד זכתה להתעניינות אדירה מצד בעלי ציי הרכב ויצרני

כלי הרכב גם יחד.

המערכת מדגם Li-IonFire מביאה  לשוק  מוצר אשר  לא  היה  קיים עד היום. “מערכת אשר

מציעה הגנה אמיתית לדליקות בסוללות, תוך שימוש בחומר כיבוי חדש )קצף( מסוג ,™ EV ,Forrex

אשר  פותח במיוחד  לכיבוי סוג כזה של דליקות” כך לפי דבריו של מר גוליקסון.

 

מערכת מדגם  Li-IonFire    תשפר באופן משמעותי את בטיחות ציי הרכב והנוסעים ותשמור על

רכוש המפעילים בצורה טובה ביותר.

 

המערכת Li-IonFire תהיה מבצעית  וזמינה להתקנה החל  מה – 1/9/2020

 

לסיום   

 

דוגמה לאופן התקנת גלאי האש

 

חברת Vehicle Dafo זכתה בפרס החדשנות של תערוכת Bus world אירופה לשנת 2019 . הפרס ניתן לחברה בעבור פרויקט המחקר והפיתוח  Li-IonFire™ שהוא אחד המחקרים המתקדמים

ביותר, פרויקט הממומן על ידי הקהילה האירופאית

EU Framework Program for .Research and Innovation – H2020 the SME

Funding Scheme

Share on Facebook