close

כיבוי אש באוטובוסים

האם חומר הכיבוי בקצף צריך להיות מוחלף כל 5 שנים?

חומר כיבוי  מסוג קצף מסוג FOREEX- AB 50   מורכב משני רכיבים עיקריים והם: מים ודטרגנט, שני רכיבים  האלה מקנים לחומר הכיבוי תכונות על לכיבוי אש שהן: כיבוי אש מידי, חדירה גדולה מאוד לכל חלקי המנוע, כיבוי אנכי, קירור עוצמתי של רכיבי תא המנוע תכונה המונעת את התחדשות האש.

לאור העובדה שהקצף מסוג FOREEX- AB 50    מורכב ממים ודטרגנט מיוחד הרכב פשוט המאפשר לנו להחליף את נוזל הכיבוי אחת ל 10 שנים במערכות מדגם FORREX L 5/10/12.5/15/20/25 ובמערכות מדגם VULCAN אחת ל 15 שנים.

האם מערכת שחומר הכיבוי בה הנה אבקה, האבקה צריכה ריענון מדי תקופה?

אחת מהתכונות החשובות של אבקת כיבוי היא זרימה  מהירה אשר מקנה לאבקה יכולת חדירה לכל חלקי המנוע, החומר הפעיל באבקת כיבוי הוא אשלגן (פוטסיום) שהוא מינרל שאין לו יכולת זרימה גבוהה, על מנת להשיג את יכולת זרימה גבוהה בתהליך יצור אבקת הכיבוי משתמשים בפולימר אשר מצפה את האשלגן ומעניק לחומר הכיבוי את תכונת הזרימה הגבוהה.

עם הזמן האבקה הנמצאת במערכת הכיבוי ובדרך כלל תחת לחץ גבוה מאבדת עם הזמן את  תכונת הזרימה הגבוהה עקב רעידות כלי הרכב הנוסע בדרכים וזאת משום שהרעידות הבלתי פוסקות  גורמות לחלקיקי האבקה להתחכך זה בזה ובמרוצת הזמן הפולימר נשחק ולמעשה מפסיק לבודד את פרודות האשלגן זה מזה ובכך האבקה מתגבשת (הופכת לגושים קטנים ולפעמים לגוש אחד גדול תופעה המכונה באנגלית CAKING). כאשר תהליך זה קורה מערכות כיבוי באבקה הופכות לחסרות ערך משום שהאבקה המתגבשת סותמת את גשתת המכל, מנגנון ההפעלה, צנרת הפיזור ונחירי הפיזור.

על מנת להתגבר על בעיית התגבשות האבקה יש חובה עליונה לסנן את האבקה לסלק את הגושים ולפעמים יש להחליף את כל אבקת הכיבוי הישנה בחדשה.

מה חשיבות של אפקט הקירור בכיבוי אש אוטומטי?

הקצף מבודד את חומר הבעירה מהחמצן ובכך מכבה את האש, הקצף מקרר את תא המנוע

ורכיביו ומוריד את טמפרטורת החלל ובכך מונע את התחדשות האש.

FORREX – מכסה בשכבת קצף את הנוזלים הדליקים מכבה את האש ומונע התחדשות של האש.

 

FORREX מקרר ומכסה בשכבת קצף כל רכיבי המנוע מוצקים ונוזלים כאחד.

מה פירוש המונח הצתה חוזרת ?

לאחר שמסתיימת פעולת הכיבוי האש עלולה להתחדש מהסיבות הבאות:

מטען האש לא נשרף כליל, כמות החמצן מספיקה כדי שהאש תמשיך להתקיים ומקור החום שהחל את תהליך הבעירה ו/או החום שנוצר בתהליך הבעירה הוא גבוה מספיק כדי  להצית מחדש את האש.

לכן מערכות כיבוי אש אוטומטיות אמורות להיות מתוכננות לכבות את האש ולמנוע הצתה מחודשת של האש.

כיצד מונעים הצתה חוזרת של דליקה בתא מנוע?

על מנת למנוע הצתה חוזרת של דליקה בתא המנוע יש לתכנן מערכת לגילוי וכיבוי אש אשר סוג חומר הכיבוי יתאימו למטען האש הקיים בתא המנוע הן על מנת לכבות את האש והן על מנת למנוע את התחדשות האש.

סוג חומר הכיבוי – אם משתמשים באבקה לכיבוי האש אזי יש להשתמש בכמות גדולה של אבקה למיגון תא המנוע (10 ק”ג ויותר) זאת משום שלאבקה אין יכולת קירור גדולה, על החיסרון הזה יש לפצות בכמות אבקה גדולה על מנת להצליח ולבודד את כל רכיבי תא המנוע מהחמצן שבלעדיו האש לא תתחדש.

אם משתמשים בקצף – חומר הכיבוי בעל שתי תכונות קרדינאליות לכיבוי אש. מבודד את מטען האש מהחמצן, בעל יכולת קירור עוצמתית למניעה של הצתה חוזרת של הדליקה.

מה הסיבות להתהוות דליקה באוטובוס?

הסיבות לפרוץ דליקה באוטובוס הן:

  • כשלים חשמליים
    • בתא המנוע
    • מרכזיית החשמל
    • תא מצברים
    • צמות חשמל – החל מלוח ההפעלה של הנהג ועד לכבילה המותקנת באוטובוס
  • גלגלי האוטובוס – התחממות של צמיגי האוטובוס/ בלמים
  • תא מנוע
    • דליפות של חומרים דליקים כגון סולר, שמנים הידראוליים
    • כשלים חשמליים
    • כשלים מכאניים

האם יש לסביבה הקשה שבה מותקנות מערכות כיבוי אש אוטומטיות בכלים ממונעים השפעה על תקינות מערכת הכיבוי?

מערכות כיבוי בכלי רכב ממונעים כגון אוטובוסים, ציוד מכאני הנדסי, מיכון חקלאי ועוד נמצאות בסביבת עבודה קשה מאוד   העלולים להשפיע על תקינות המערכות, החל מחומרים כימיים התוקפים את המערכת ועלולים לגרום לשיתוך ברכיבי המערכת, סביבה מכאנית קשה כגון רעידות קשות לאורך זמן, פגיעות מכאניות פיזיות ברכיבי המערכת, חשיפה לאקלים משתנה החל מטמפרטורות קיצוניות ועד ללחות גבוהה. כל הגורמים הרשומים מעלה עלולים לגרום לנזקים ישירים למערכות הכיבוי דרך שיבוש פעולתן התקינה ועד להשבתת המערכת.

מדוע יש להתקין מערכות כיבוי שבו חומר הכיבוי והגז הדוחף במאונך?

מכל כיבוי אש שחומר הכיבוי והגז הדוחף מאוחסנים במשותף עובדים לפי העיקרון הבא:

 

האם מערכות מתוצרת DAFO ניתנות להתקנה במאוזן ומדוע?

מערכות כיבוי אוטומטיות תוצרת DAFO ניתנות להתקנה במאוזן או בכל זווית שהשטח מכתיב. תכונה זו מושגת עקב התכנון הייחודי של מכל הכיבוי של DAFO שבו חומר הכיבוי מסוג קצף מאוחסן בתוך מכל עם בוכנה וללא לחץ. בעת התהוות אש הגז הדוחף את הבוכנה מוזרם לתוך המכל ודוחף את קצף הכיבוי אל מחוץ למכל ודרך צנרת הפיזור.

Share on Facebook